Köp- och försäljningsvilkor
Uppdaterade 1 november 2022.
Allmänna villkor
Följande villkor gäller för er som kund när ni handlar hos M&M Motorsport AB. I samband med att ni gör en beställning accepterar ni dessa villkor.
Köpinformation
Är ni under 18 år måste ni ha målsmans tillstånd för att få beställa hos oss.
När ni handlar via Internet gäller konsumentköp- och distansavtalslagen. Denna lag skyddar er som konsument när ni handlar på distans. Läs mer hos Konsumentverket. M&M Motorsport AB reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor.
Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.
Priser och betalning
Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan ni se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.
Vi reserverar oss för tryckfel, prissättningsfel och förbehåller oss rätten att annullera ordrar vid felskrivningar.
Orderbekräftelse
En automatisk orderbekräftelse skickas ut per e-post när ni slutfört er beställning. Där finner ni uppgifter om vad du köpt med priser och fraktkostnad. Om något är fel med beställningen, kontakta oss snarast på e-post. När vi har bokat leverans med Posten så skickas normalt ett meddelande med kolli-id eller sändningsnummer.
Vi skickar även ett e-postmeddelande när beställningen har skickats från vårt lager.
Betalningssätt
Klarna Checkout
Genom Klarna Checkout erbjuds ni olika alternativ för betalning.
Faktura är förvalt betalningsalternativ men ni kan fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan variera beroende på olika kampanjer som erbjuds.
Leveranser
Posten hämtar upp våra leveranser ca 15.00 på vardagar. Beställningar av lagervaror lagda innan kl. 13.00 på vardagar skickas normalt samma dag.
Försenade leveranser
Vid leveransförsening informerar vi er om förseningen så fort vi har relevant information om leveranstiden och ni har då rätt att häva köpet utan kostnad.
Leverans till privatpersoner
Varorna skickas till det utlämningsställe (Posten) som är närmast eran adress eller om varan är liten och av mindre värde med ett varubrev direkt hem i eran brevlåda. Posten Mypack kräver att mottagarens namn skall vara samma som anges på id-handling, inga smeknamn ska anges. Anges smeknamn tar Posten ut en kostnad på 160 kr för ändrat förfogande.
Paket skall hämtas ut inom 7 dagar, eller om annan information angetts av Posten. Efter denna tid returneras paketet.
OBS: Privatpersoner måste ange mobilnummer vid beställning.
Leverans till företag
Med Posten Företagspaket levereras er order till det angivna företaget 07.00 – 17.00 under förutsättning att någon finns på plats för att ta emot varorna. Ingen föravisering sker!
Ej utlösta paket
För alla outlösta paket förbehåller vi oss rätten att debitera kunden kostnaderna för frakt, returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad, för närvarande 200:-. I de fall där ovanstående kostnader överstiger denna summa läggs mellanskillnaden på denna kostnad.
Leveranstid
Beräknad leveranstid: Postpaket tar 1-3 dagar beroende på leveransort.
Vi förbinder oss att leverera er order utan onödigt dröjsmål. Lagerförda varor skickas normalt samma dag. Varor som måste beställas hem från leverantör kan i allmänhet påräknas mellan 1-10 arbetsdagar extra leveranstid under förutsättning att varan är tillgänglig.
Produkter från våran egna mekaniska verkstad såsom tex fjäderben, bromsdelar och andra motsvarande produkter samt specialbeställningar har följande beräknade ledtider när varan tagit slut i lager och nya behöver tillverkas.
Bearbetning av komponenter ca 1-3 veckor. Svetsning av komponenter ca 1 vecka. Ytbehandling tex elförzinkning och eloxering tar ca 2-4 veckor att utföra med transporter inkluderat.
Transportskada eller defekt vara
Om er leverans är transportskadad eller defekt behöver ni göra en reklamation till vårt kundcenter, omgående (inom 5 dagar) efter det att ni mottagit eran order. Tänk på att behålla allt emballage och innehåll vid transportskada för reklamation till Posten.
Instruktioner vid transportskada eller defekt vara:
- För snabb behandling av ärendet, ta en tydlig bild på det trasiga godset och e-posta bilden till oss på motorsportshop@telia.com.
- Inkludera alltid ert beställningsnummer när ni kontaktar vår kundtjänst.
- Om ni inte har möjlighet att fotografera det trasiga godset, kontakta vår kundtjänst så e-postar vi er en retursedel.
- Reklamationer ska göras inom rimlig tid efter att ni mottagit eran order (senast 5 dagar efter mottagandet).
- Vi förbehåller oss rätten att antingen göra en återbetalning för skadat gods eller skicka ny vara till kund.
Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar.
Ni måste kontakta oss inom dessa 14 dagar innan ni skickar tillbaka varorna. Ni kontaktar vår kundtjänst enklast för att informera om att ni ångrat ert köp genom länken “Returformulär” som ni finner i er orderbekräftelse.
Ångerfristen börjar löpa den dag ni tog emot varan eller en väsentlig del av den. Ni måste få godkännande från oss innan ni skickar varorna i retur. Returen ska skickas åter senast 14 dagar efter meddelande om utövande av ångerrätt.
Ni har inte ångerrätt om: varan är specialbeställd/tillverkad till kund.
Byten och Returer
Returer sker på er egen bekostnad. Returen ska skickas åter senast 14 dagar efter meddelande om utövande av ångerrätt. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott, efterkrav eller liknande. Frakten när ni nyttjar ångerrätten betalas av er. När ni utnyttjat er ångerrätt ska ni, om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss.
Varan och originalkartong ska sändas tillbaka till oss. Om värdeminskning uppkommit till följd av att ni hanterat varan i större utsträckning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion har vi rätt till ersättning genom avdrag på den summa som ska återbetalas.
Returer skickas till:
M&M Motorsport AB
Baumansgatan 4
59332 Västervik
Återbetalningsskyldighet
Vi ska, om ni returnerat en vara eller hävt ett köp betala tillbaka vad ni har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att ni ångrat er. Ni får själv betala returkostnaderna när ni sänder tillbaka varan vid ångerrätt. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror samt även returkostnaden vid reklamation.
Råd och Tips vid e-handel
Konsumentverket har på sin hemsida bra råd och tips vad som gäller angående e-handel.
Tvister
Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att ni vänder er till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer.
Miljöpolicy
Vi skall bedriva vår verksamhet med utgångspunkt från minsta möjliga miljöpåverkan och alltid försöka hitta den bästa lösningen ur kvalitets- och miljösynpunkt. Vi återanvänder det mesta av de kartonger och emballage vi får i leveranserna från våra leverantörer. Det material som vi inte kan återanvända sorteras och lämnas till återvinning.
Integritetspolicy
Cookies
En cookie är en liten textfil som sparas och under efterföljande besök, hämtas från din dator eller mobil. Vi använder cookies för att förbättra och förenkla ditt besök. Vi använder inte cookies för att lagra personlig information, eller för att lämna ut uppgifter till tredje part. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära (session cookies). Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare.
Ni kan enkelt radera cookies från er dator eller mobil via webbläsaren. Instruktioner om hur man hanterar och tar bort cookies finns under “Hjälp” i din webbläsare. Ni kan välja att stänga av cookies helt, eller att få ett meddelande varje gång en ny cookie skickas till din dator eller mobil. Observera att om ni väljer att stänga av cookies kommer ni inte att kunna ta del av alla funktioner på siten.
Sekretess, säkerhet & personuppgiftspolicy
När ni lägger er beställning hos oss uppger ni dina person/företagsuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner ni att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot er. Ni har Enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerad. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan ni begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post. Vi lämnar inte ut några personlighetsuppgifter till tredje part.